Op reis met de motor

Waar moet je aan denken?

Hoe vaak gebeurt het niet dan je net voor je vakantie nog naar de benodigde informatie moet gaan zoeken over zaken die je tegen gaat komen.
Je vraagt je dan af 'waar moet ik aan denken' , 'wat mag wel', 'wat mag niet'. Maar ook "ben ik niets vergeten?".

Om het jou makkelijk te maken hebben we deze pagina's gemaakt.

De inspiratie voor deze pagina's hebben we opgedaan door een zeer uitgebreid RoadBook wat opgesteld was door een van onze leden, die organisator en ervaringsdeskundige is van meerdaagse ride out's.

Richard, onze dank voor het ter beschikking stellen van deze informatie.

Richard  

Bijzonderheden  in het buitenland.
- Voor Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië is rijden tussen de file NIET toegestaan.
Het overtreden van deze regels kan, volgens onze club ervaringsdeskundige,  leiden tot hoge boetes. 

Noodnummers

ANWB   +31 70 314 1414

HOG Assistance +31 20 574 5745

Havelaar van Stolk +31 88 650 1130  (kantoortijden)   +31 20 592 9765  (buiten kantoortijden)

Europees Alarmnummer 112

Snelheidslimieten per land

LAND

Binnen bebouwde kom

Buiten bebouwde kom

Snelwegen

Nederland 50 80 100

België / Wallonïe 50 90 120

Luxemburg 50 75 120

Frankrijk 50 80 130

Lichtenstein 50 80   -

Zwitserland 50 80 120

Italïe 50 90 130

Oostenrijk 50 100 130

Tsjechië 50 90 130

Duitsland 50 100 130 **

Voor alle bovenstaande snelheden geldt te allen tijden ''tenzij anders aangegeven"

Aanbevolen snelheid

** Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid.
Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Als je die snelheden met je voertuig ontwikkelt zal je daar dus geen boete voor krijgen.
Lees ook even 'En bij een ongeval'.

Tenzij beperkingen

Op heel wat plaatsen geldt echter wel een snelheidsbeperking. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in de buurt van steden, om redenen voor het milieu en lawaaihinder, in de buurt van werken enz. Als er ergens een snelheidsbeperking staat aangegeven moet je je daar strikt aan houden. Doe je dat niet, dan kan je een verkeersboete krijgen.

En bij een ongeval?

Duitsland, hoewel je op de plaatsen waar 130 kilometer per uur enkel een aanbevolen snelheid is, mag je dus harder rijden (zonder een boete te riskeren).
Maar dat is toch niet volledig zonder gevaar!
Als je betrokken raakt bij een verkeersongeval riskeer je namelijk toch een boete als je deels aansprakelijk voor het ongeval wordt gesteld.
De kans bestaat dan dat de rechter meent, dat als je de aanbevolen snelheid zou hebben aangehouden, het ongeval had kunnen worden vermeden.

Verplicht mee te nemen

Het is wettelijk verplicht dat iedere motor verkeersdeelnemer een reflecterend hesje bij zich heeft (dus ook de passagier) en per motor EHBO setje.

Gereedschap

Natuurlijk is het altijd handig om wat gereedschap mee te nemen. 

Batterijen handzender

Zorg dat je in ieder geval een reserve batterij voor je FOB (handzender) bij je hebt!  Let wel even op de leeftijd van je batterij.
Harley gebruikt de CR2032 voor haar FOB's. Deze zijn bij veel winkels normaal te verkrijgen.

Verplicht op de motor aanwezig te zijn.

Denk aan de aanwezigheid van een reflector. Ondanks deze mogelijk bij de typegoedkeuring niet gemonteerd was, is de controle hierop terdege aanwezig. Loop geen risico en plak er een op. De boete is vele male hoger dan de aanschafwaarde. Voor nog geen €10 heb je er al een.

Google maar even op de tekst 'motor reflector'

Kettingslot

Let even goed op wat jouw verzekeringsmaatschappij eist voor het onbeheerd plaatsen van motoren.
Sommige verzekeringsmaatschappijen eisen dat de motor verankert moet zijn aan een vast object.
Check dit even bij jouw verzekeringsmaatschappij.

Mocht dat niet kunnen dan is het aan elkaar koppelen van motoren middels een ketting en een goedgekeurd slot vereist/raadzaam. Het slot moet 4****ART gekeurd zijn.
Twijfel je aan de kwalificatie van jouw slot?
Kijk dan even op www.stichtingart.nl of jouw slot aan deze eisen voldoet.

Mocht dat niet kunnen dan is het aan elkaar koppelen van motoren middels een ketting en een goedgekeurd slot mogelijk  vereist of raadzaam. Het slot moet 4****ART gekeurd zijn.
Twijfel je aan de kwalificatie van jouw slot?
Kijk dan even op www.stichtingart.nl of jouw slot aan deze eisen voldoet.


TIP van de Head Road Captain
Als je je motor vast hebt gelegd, maak even een foto van de situatie. Altijd handig voor als er iets gebeurd. Je hebt dan in ieder geval bewijs dat jij je best hebt gedaan.