Techniek



Accu: druppellader

Als je je motor voor langere tijd niet gaat gebruiken, zoals bij een lange winterstop, is het verstandig om de accu in goede conditie te houden door er een druppellader op aan te sluiten. Een druppellader heeft slimme electronica ingebouwd die voorkomt dat de accu te weinig of juist teveel spanning krijgt. Dit komt de levensduur van de accu ten goede. Het wordt sterk afgeraden om de accu met een eenvoudige 12V spanningsbron op te laden. De laadstroom kan te hoog worden, wat de levensduur van de accu verkort en ook kan de accu oververhit raken bij een te hoge laadstroom. Diverse fabrikanten maken druppelladers, bijv. Optimate.





Accu: loskoppelen en aankoppelen

Indien, om welke reden dan ook, de accu losgekoppeld moet worden dient men als volgt te werk te gaan:

Altijd eerst de minpool (massa) los maken en als laatste de pluspool.

Dit om vonken en kortsluiting te voorkomen.

Bij het aansluiten werk je precies andersom : eerst de pluspool aansluiten en dan pas de minpool








Benzine nivo

Vul de benzinetank nooit te vol als je binnenkort je motor in de bergplaats / garage wordt gestald. Bij een te volle tank stroomt de overtollige benzine door de overstort op de grond. In een afgesloten ruimte kunnen gemorste brandstofdampen een uiterst explosieve gas-lucht mengsel vormen. Bij de kleinste ontsteking, bijvoorbeeld een vonkje van de lichtschakelaar, kunnen de gevolgen rampzalig zijn.


Remvloeistof

Ververs minimaal 1x per 2 seizoenen je remvloeistof. Oude remvloeistof zorgt ervoor dat ie minder bestand is tegen de hoge druk in de remleidingen. Je remkracht zal daardoor afnemen. Bij een noodstop is het toch fijn dat je de volle remvertraging kunt gebruiken i.p.v. dat je de remhendel tot het handvat kunt inknijpen.

Zelfs wanneer je niet zoveel kilometers hebt gemaakt, verouderd de remvloeistof.

Op Wikipedia staat uitleg en ook op YouTube zijn diverse filmpjes te vinden hoe je de remvloeistof zelf kunt vervangen.

Uiteraard kun je dit ook laten doen bij je dealer / garage.






Reserve batterijtje voor keyfob

Veel Harley’s hebben een zogenaamde key fob. Hier zit electronica in die een signaal uitzendt naar de ontsteking van de motor.

Als de key fob dit signaal niet uitzendt (omdat het batterijtje leeg is), kan de motor niet gestart worden. Daarom is het slim om altijd een reserve batterijtje mee te nemen, zodat je altijd weer kunt starten.

Het is een knoopcel batterij van type CR 2032






Geluidsniveau (decibel)

Volgens de Nederlandse wetgeving is het toegestane geluidsnivo van je motor vastgelegd in het kentekenregister. Dit kun je zelf gratis opzoeken op de website van de RDW :

Uw registratie bij de RDW

Vul je kenteken in en raadpleeg de gegevens onder tabblad Motor en Milieu en klik vervolgens op Milieuprestaties. Hier zie je geluidsniveau stationair en het toerental waarbij dit geluidsniveau wordt gemeten. Bijvoorbeeld : 90 dB(A) bij 4000 toeren/min.

Volgens de wet mag je bij dit geluidsniveau nog 2 dB optellen, dus zou je in het voorbeeld op een maximum van 92 dB(A) komen.

Het geluidsniveau wordt uitgedrukt in decibel (dB) wat een logaritmische verhouding is. Dat betekent in de praktijk dat elke 3 dB een verdubbeling van het geluidsniveau is. Dus bijv. 95 dB klinkt voor de mens 2x zo luid als 92 dB.

Meer en meer wordt er gecontroleerd op geluidsniveau van motoren. Ondanks dat jouw motor een typegoedkeur heeft wil niet zeggen dat je overal toegelaten wordt.
Maar alle motoren die extreem veel geluid produceren kunnen erop rekenen dat een bekeuring te verwachten is.


Bandenspanning motor

Ervoor zorgen dat je motor de juiste bandenspanning heeft is heel erg belangrijk. Een onjuiste bandenspanning zorgt ervoor dat je band sneller slijt, je meer brandstof gebruikt en ook wordt het weggedrag van je motor minder goed. Verschillende motoren hebben een andere, optimale bandspanning. Ook de omgeving waar je rijdt heeft invloed op welke bandenspanning ideaal is. Zo rijd je op het circuit met een andere bandenspanning dan wanneer je op de openbare weg rijdt, ook off-road heb je weer een andere spanning in de banden nodig.

De juiste bandenspanning voor jouw motorfiets

De bandenspanning die meestal wordt geadviseerd is 2.5 bar in de voorband en 2.9 in de achterband. Maar een hele hoop motoren hanteren een andere bandspanning. Check daarom altijd het boekje dat bij je motor hoort, hier staat het in. Heb je deze niet meer? Dan zit er vaak nog een sticker op je motor waar de optimale bandenspanning opstaat. Ook niet? Dan kun je nog de website van je merk/type motor nakijken, of de website van een bandenboer. Een simpele zoekopdracht in Google van jouw motor met ‘tyre pressure’ erachter getypt zal je ook kunnen helpen.

Is het nodig om de waardes van psi naar bar, of andersom, om te rekenen? Dat kun je doen via omrekenen.nl!

Let wel op: de juiste bandspanning verschilt per type motor en niet per type band. Het is niet zo dat je bandenspanning waardes van de band moet aanhouden, de juiste waardes van een specifieke band verschillen per motor.

De gevolgen van een te lage bandenspanning:

  • Hoger brandstofgebruik

  • Snellere slijtage van de banden

  • Zwaarder sturen

De gevolgen van een te hoge bandenspanning:

  • Minder grip

  • Minder comfort

  • Banden worden minder snel warm

Op het circuit rijd je met een lagere bandenspanning

Er zijn ook uitzonderingen op de geadviseerde bandenspanning van je fabrikant. Ben je zwaarder beladen dan normaal of rijd je met iemand achterop? Dan is het handig om je bandenspanning iets te verhogen, met 0,1 bar. Ga je op het circuit rijden? Verlaag dan je bandenspanning met 0.2/0.3 bar zodat je meer grip hebt. Het iets verlagen van je bandenspanning is ook aan te raden wanneer je off-road gaat rijden.



De spanning van je motorbanden meten

Oké, nu weet je hoe je erachter komt wat de juiste bandenspanning voor jouw motor is. Voor het meten van je huidige bandenspanning heb je een bandenspanningsmeter nodig. Een goede, digitale bandenspanningsmeter heb je al voor zo’n 10 tot 15 euro. Deze simpele bandenspanningsmeters hebben een verlicht display en meerdere meeteenheden zoals psi en bar. Ideaal om in huis te hebben, je kunt ‘m ook gewoon gebruiken voor je auto.

Meet de spanning van je banden altijd voor het rijden als ze nog koud zijn (bij ongeveer 20 graden, dus niet als je motor uren in de volle zon heeft stilgestaan). De aanbevolen spanning wordt ook bepaald aan de hand van koude banden. De druk in een warme band tot wel 0.4 bar hoger zijn dan in een koude band!

Het is belangrijk om de bandenspanning regelmatig te controleren, het liefst iedere paar weken wanneer je vaak rijdt, en zeker voordat je bijvoorbeeld een weekendje met de motor op pad gaat. Of beter nog: neem de bandenspanningsmeter gewoon mee!

Je motorbanden op de juiste spanning brengen

De makkelijkste manier om je motorbanden op spanning te brengen is door een fietspomp te gebruiken waarop een ‘autoventiel’ past. Dit is de meest nauwkeurige manier. De pompen van tankstations kun je ook gebruiken, maar deze zijn vaak niet heel erg nauwkeurig. Ook zijn deze pompen meestal zo gevormd dat je ze handig kunt gebruiken bij het oppompen van autobanden. Het kan bij sommige motoren best een kunstje zijn om de tankstation pompen goed te gebruiken bij een motorband waar de remschijven in de weg zitten.

Ook kun je een compressor van de plaatselijke bouwmarkt gebruiken, als deze tenminste een waterfilter heeft. Zonder waterfilter pomp je gecondenseerde waterdamp in je band en hierdoor is je band extra gevoelig voor wisselende temperaturen.

Het makkelijkste is dus om een fietspomp met autoventiel te gebruiken, grote kans dat je die al eentje in je garage hebt liggen. Zo niet, dan kun je voor een tientje al een mooie fietspomp met autoventiel aanschaffen!

Tip: check na het oppompen van je banden altijd de spanning met de bandenspanningsmeter zodat je zeker weet dat je goed zit.

De bandenspanning van je motor tijdens de winterstop

Als je in de winter je motor een paar maanden niet gaat gebruiken, pomp dan je banden wat harder op. Voeg zo’n 0.5 bar meer toe dan de aanbevolen bandenspanning. Dit verkleint de kans op vervorming van je banden ook al staat er een lange tijd druk op hetzelfde punt. Als je je motorbanden niet harder oppompt, of als je geen gebruik maakt van een paddockstand, dan kan het zijn dat je nieuwe banden moet aanschaffen door vervorming. Een paddockstand heeft altijd de voorkeur omdat je band hierdoor geen contact meer maakt met de grond.

(bron : rijdmotor.nl)